Het gebruik van Viagra kan visuele problemen veroorzaken

Wetenschappelijke studies suggereren dat Viagra visuele stoornissen kan veroorzaken, vooral wanneer het in hoge doses wordt ingenomen. Aangezien er talloze casusrapporten zijn, is het essentieel om dit medicijn onder goed medisch toezicht te gebruiken.
Het gebruik van Viagra kan visuele problemen veroorzaken

Laatste update: 07 september, 2021

Het idee dat het gebruik van Viagra visuele stoornissen kan veroorzaken, is niet nieuw. Mensen die de beroemde blauwe pil nemen, hebben zelfs vreemde visuele problemen gemeld. Alles wijst er echter op dat dit alleen gebeurt als een patiënt de dosis overschrijdt.

Volgens de beschikbare gegevens kunnen hoge doses Viagra visuele stoornissen en zelfs problemen met het gezichtsvermogen veroorzaken. Ze komen niet bij alle mannen voor die de pil nemen, maar hoge doses zijn een risicofactor voor elke patiënt die het overdrijft.

Experts moeten verder onderzoek doen. Hoewel het een feit is dat Viagra visuele stoornissen kan veroorzaken, weten ze de exacte omvang en ernst nog niet. Om deze reden is het essentieel voor een arts om dit medicijn voor te schrijven en de patiënt te volgen als ze het nodig hebben.

Laten we het over Viagra hebben

Blauwe viagrapillen

Viagra is een medicijn dat erectiestoornissen omkeert en dat in 1998 voor medisch gebruik werd goedgekeurd. Het werd al snel het best verkochte medicijn aller tijden. Hoewel dit medicijn alleen op recept mag worden verkocht, wordt het ook op de zwarte markt aangeboden.

Het actieve ingrediënt in Viagra is sildenafil. Het wordt in orale tabletten van 25, 50 en 100 milligram geleverd. De aanbevolen dosering is 50 milligram per dag. Alleen in specifieke gevallen is een halve of dubbele dosis nodig.

De stof in dit medicijn werd oorspronkelijk gebruikt om een hoge bloeddruk te behandelen. Experts ontdekten echter dat het de bloedvaten verwijdde en ontspanning van de menselijke penisslagaders veroorzaakte, waardoor het gemakkelijker werd om een erectie te krijgen en te behouden. Er is echter seksuele stimulatie nodig om dat effect te hebben.

Tot op heden zijn er vier grote onderzoeken naar Viagra geweest (Engelse link). Ze hebben zich allemaal op de effectiviteit van het medicijn in vergelijking met een placebo gericht. Net als elk ander medicijn heeft het echter bijwerkingen die met casusrapporten werden ontdekt.

Casusrapport

In 2008 kwam de zaak van de 58-jarige ingenieur John Pettigrew aan het licht, die een vreemde reactie meldde. Na het innemen van een Viagra-pil zag hij alles blauw. Dit was de eerste indicator dat Viagra visuele stoornissen kan veroorzaken.

De zaak van Pettigrew werd beroemd toen de Britse krant Daily Mail het verhaal publiceerde. Veel mannen die soortgelijke reacties hadden gehad begonnen zich daarna uit te spreken. Deskundigen hebben echter vastgesteld dat dit effect binnen 24 uur verdween en dat het niet tot complicaties leidde.

De kwestie leek opgelost, totdat het tijdschrift Retinal Cases & Brief Reports (Engelse link)  in 2018 een nieuwe casus publiceerde. Een 31-jarige man zag alles rood en dat was een jaar zo gebleven. Hij werd in het Mount Sinai Hospital in New York behandeld.

In 2019 meldde het Massachusetts Eye and Ear Hospital in Boston een nieuw geval. Deze keer zag de getroffen patiënt na inname van het medicijn vreemde vormen. Hij zag specifiek donutvormige vlekken en zijn arts ontdekte schade aan het netvlies. Het is onduidelijk of hij wel of niet hersteld is.

Het gebruik van Viagra kan visuele stoornissen veroorzaken

Blauwe pillen

De gemeenschappelijke factor in de gemelde gevallen was dat de mannen de aanbevolen dosis van het medicijn hadden overschreden. Het vermoeden is daarom dat Viagra visuele stoornissen kan veroorzaken wanneer mannen de aanbevolen dosis overschrijden.

Een studie uitgevoerd in het Experimental Eye Research in 2014 (Engelse link) schatte dat gezonde mannen die 200 milligram Viagra slikten, in plaats van het maximum van 100 milligram, visuele stoornissen ervoeren. Deskundigen associeerden ook permanente schade aan het gezichtsvermogen bij degenen met een erfelijke oogziekte.

Uiteindelijk schatten experts (Spaanse link) dat een dosis van meer dan 100 milligram aanhoudende visuele effecten kan veroorzaken, zoals een gebrek aan kleuren zien en gevoeligheid voor licht. Ze hebben ook wazig zicht, abnormaal verwijde pupillen en rood-groene kleurenblindheid gemeld.

Deze effecten treden echter niet bij alle mannen op die hoge doses Viagra gebruiken. Alles wijst erop dat een deel van de mannelijke bevolking het actieve ingrediënt, sildenafil, niet correct assimileert en ook niet efficiënt elimineert. Hoge concentraties in het bloed van die stof zouden tot de visuele stoornissen leiden die een aantal mannen ervaren. Wellicht ook interessant voor jou

De impact van Viagra bij mannen
Gezonder LevenLees het op Gezonder Leven
De impact van Viagra bij mannen

Wat is de impact van Viagra op mannen? Het kan helpen om erectiestoornissen te behandelen, maar ook gevoelens van onzekerheid veroorzaken.



  • Cimas, M., & Cryan, G. (2017). Análisis del consumo de potenciadores sexuales en jóvenes y adultos mayores. In IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
  • Tsertsvadze, Alexander, et al. “Oral sildenafil citrate (viagra) for erectile dysfunction: a systematic review and meta-analysis of harms.” Urology 74.4 (2009): 831-836.
  • Nivison-Smith, Lisa, et al. “Sildenafil alters retinal function in mouse carriers of retinitis pigmentosa.” Experimental eye research 128 (2014): 43-56.
  • Caffaratti, M., and M. C. Briñón. “Uso indebido de sildenafil.” Boletín CIME Nº 33 (2007).